Budistinių tankų aprašymas
Buda Šakjamunis ir jo gyvenimo scenos Tankoje pavaizduotos Budos Šakjamunio gyvenimo scenos. Tai padeda nuraminti sąmonę, atveria ryšį su šiuo nušvitusiu dvasiniu mokytoju, primena mums apie budos prigimtį, slypinčią mumyse. |
|
Tūkstantrankis Avalokitešvara Matmenys: paveikslas 37/51cm, paveikslas su rėmais- 61/100cm. Avalokitešvara (Čenrezigas) – visa apimančios atjautos ir meilės įsikūnijimas, dievybė, iš begalinės atjautos atliepianti visiems, kuriems reikia pagalbos. Dažniausiai jis vaizduojamas dviem formomis: keturrankis arba tūkstantrankis. Jo mantra yra “Om mani padme hum”. Tūkstantrankis Avalokitešvaros pavidalas išreiškia norą ir galimybę padėti visoms kenčiančioms ir pagalbos prašančioms būtybėms. |
|
Gyvenimo ratas Matmenys: paveikslas 45/38 cm, paveikslas su rėmais 70/115 cm. Gyvenimo ratas – tanka, vaizduojanti įsikūnijimų (samsaros) ratą, padedanti suvokti jos priežastis. |
|
Mokytojų medis Mokytojų medis – tanka, vaizduojanti mokytojų perdavimo liniją bei dievybių panteoną. Mokymas budizmo tradicijoje yra perduodamas ne tik kaip informacija, bet ir kaip energija, įgalinimas. Jis perduodamas tiesiogiai iš mokytojo mokiniui. Mokymo linija turi būti nepertraukiama ir švari (neturi būti sulaužyti įžadai). Ta mokymo (mokytojų) linija vaizduojama kaip mokytojų medis, ji turi tris šakas: tėvo tantros, motinos tantros ir centrinį kanalą. Apačioje vaizduojamos tos tradicijos dievybių linijos. Aukščiausioje eilėje yra aukštosios tantros dievybės: Kalačakra, Čakrasamvara, Guhjasamadža, Hevadžra, taip pat Vadžrajoginė – dakinė, įvedanti į visus mokymus. Žemiau vaizduojamos kitos dievybės, taikios ir aršios, mokymo (dharmos) sargai. |
|
Kalačakra Kalačakra – dievybė, susijusi su laiko ciklais, planetų judėjimo ciklais. Tankoje vaizduojamas Kalačakra jungtyje su savo partnere Višvamata (Vadžravarache). Tokiu būdu, poroje, dievybės yra vaizduojamos aukštųjų tantrų tradicijoje. Tai yra vadinama jab-jum ir atskleidžia vyriškųjų, aktyvių, moteriškų, pasyvių, energijų, sujungimą, transformaciją, tuštumos ir atjautos susiliejimą, pasiekiant vienio būseną. |
|
Vadžrakilaja Matmenys: paveikslas 50/76cm, paveikslas su rėmais – 77/130cm. Vadžrakilaja – aršioji dievybė, kuri kliūtis ir tamsumą transformuoja į išmintį. Tai yra Budos minties įsikūnijimas, dieviškosios minties forma, kuri valdo kilają (durklą). Kilaja – išminties aštriojo aspekto simbolis, išreiškiantis kryptingą koncentraciją. Praktikams padeda pašalinti kliūtis nušvitimo kelyje. |
|
Vidjadhara Matmenys: paveikslas 46/67 cm, paveikslas su rėmais 81/135 cm. Tankoje vaizduojamas aukščiausiasis pirmapradis Buda jungtyje su partnere (Jab-jum). Taip išreiškiama nušvitusio vyriškojo, aktyvaus, bei moteriškojo, pasyvaus, prado jungtis, tuštumos ir išminties jungtį, energijų transformavimas. Centre vaizduojamas Vidjadhara su partnere, virš jo – 5 išminties budos, pačiame viršuje – Samantabhadra su partnere, apačioje – išminties dievybė Mandžiušris. Aplinkui pavaizduotos taikiosios bei aršiosios dievybės (Vadžrapanis, Vadžrajoginė), mokymo sargai. |
|
Buda Šakjamunis ir jo gyvenimo scenos Matmenys: paveikslas 27/32cm, paveikslas su rėmais- 50/76 cm. Tankoje pavaizduotos Budos Šakjamunio gyvenimo scenos. Tai padeda nuraminti sąmonę, atveria ryšį su šiuo nušvitusiu dvasiniu mokytoju, primena mums apie budos prigimtį, slypinčią mumyse. |
|
Vadžrajoginė Matmenys: paveikslas 25/35 cm, paveikslas su rėmais 50/82 cm. Vadžrajoginė – nušvitimą žadinanti dievybė, išminties dakinė. Į ją paprastai kreipiasi visi praktikuotojai, prašydami išminties, sąmonės aiškumo, dvasios vedimo. Tai yra pusiau arši dievybė, pažadinanti iš dvasios snaudulio, padedanti sutraukyti neišmanymo pančius, sutramdyti žemuosius instinktus. Todėl ji vaizduojama su peiliu rankoje ir kaukolių vėriniu ant kaklo šokanti ant žmogaus kūno, kuris simbolizuoja ego. |
|
Kalačakros mandala Kalačakra – dievybė, susijusi su laiko ciklais, planetų judėjimo ciklais. Mandala yra simbolinis, grafinis dievybės būties sferos atvaizdas. Naudojama kaip pagalbinė priemonė susikaupimui palengvinti. Kalačakros mandala padeda harmonizuoti laiko ciklus, mikro ir makro kosmosą. |
|
Kurukulė (Kurukula) Kurukulė – žavesio dievybė, magiškosios galios valdovė. Padeda pritraukti meilę, gauti reikiamų žmonių dėmesį, palankumą. Padeda transformuoti įkyrius geismus į nušvitusį džiaugsmingumą. Vaizduojama raudonos spalvos, apsupta ugnies, šokanti ant lavono, pasipuošusi kaukolių karūna ir vėriniu, keturiose savo rankose laiko lanką, strėlę, kablį ir kilpą (tai yra gebėjimo pritraukti reikiamus dalykus simboliai). Kartais vadinama Raudonąja Tara. |
|
Baltoji Tara Matmenys: paveikslas 38/58 cm, paveikslas su rėmais 50/82 cm. Baltoji Tara – atjautos dievybė, susijusi su ilgu gyvenimu, ramybe, sveikata. Tankoje ji vaizduojama centre. Šalia, apačioje, vaizduojamas Amitabha ir Ušnišavidžaja. Šios trys dievybės vadinamos Ilgo gyvenimo trejybe, į kurią kreipiamasi, prašant sveikatos bei ilgo gyvenimo. Ilgas gyvenimas reikalingas tam, kad įgytum išmintį, sukauptum gerus darbus. Tanka, kurioje vaizduojama Baltoji Tara, nuramina ginčus, skleidžia taiką, ramybę, teikia sveikatą bei prailgina gyvenimą. |
|
Buda Maitrėja Buda Maitrėja – tai ateities buda, meilės ir gerumo įsikūnijimas. Tankose jo vaizdavimas išsiskiria tuo, jog jis vaizduojamas ne sėdintis lotoso poza, o sėtintis soste. |
|
Padmasambhava Padmasambhava (Atsiradęs Iš Lotoso) – dar vadinamas guru Rimpoče, didysis jogas ir tantros mokytojas. Jis gimė iš lotoso, kaip budos Amitabhos apraiška, keliavo po Indiją ir, padedamas dakinių, studijavo vadžrajaną. Tibeto karaliaus prašomas, atvyko į Tibetą padėti ten platinti budizmo mokymą. Gerai išmanydamas magiją, vietines dievybes bei demonus pavertė budizmo sargais. Seniausios tibetiečių budizmo mokyklos (njingma) įkūrėjas. |
|
Dhjanibudos Dhjanibudos (išminties, susikaupimo Budos) – meditacijos budos. Tai nėra konkrečiame erdvės ar laiko taške egzistuojantys budos. Jie atsiranda iš tuštumos (šunjatos), kai medituojantysis pasiekia tam tikrą sąmonės būseną. Jie padeda keisti sąmonę, penkis nuodus (nesuvokimą, pyktį, puikybę, gašlumą, pavydą) transformuojant į penkių rūšių išmintis (suvokimo, ramybės, lygybės, įžvalgos, tobulo veiksmo). |
|